پیام ودیدگاه مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در ارتباط با «اهميت و جايگاه هويت كودكان ايران اسلامي در دوره پيش دبستاني»
1398/05/12

باسمه تعالی

از آنجایی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدرسه را جلوه ای از تحقق مراتب حیات طیبه ، تکوین و تعالی پیوسته هویت دانش آموزان در چارچوب نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران می شناسد.
آموزش و پرورش ضمن ایفای نقش بسیار مهم و تاثیر گذار در شکل گیری هویت های فردی ، اجتماعی ، ملی می تواند در ایجاد همبستگی ملی  و جهت دهی وتعیین مسیر اهداف کلی افراد کشور نقش بسزایی داشته باشد  .
همان گونه که برخورداری از هویت انسانی کامل، نشانه های مشخصی چون خودباوری، احساس ارزشمندی و توانایی حل مشکلات، موضع گیری مناسب در برخورد با پیش آمدها و برخورداری از اراده و استقلال لازم و... دارد، فقدان یا اختلال هویت می تواند آثار و نشانه های غیر قابل جبرانی را به همراه آورد .
بنابراین پرداختن به استفاده از نقش دین و آموزه‏ها‏ی دینی  در «معنی بخشی» به زندگی ،خود شناسی و تقویت بینش دینی و شناساندن فرهنگ مهاجم ، درونی کردن ارزش های اصیل دینی  و اسلامی از طریق فرهنگ سازی و ... می تواند به عنوان مصادیق راهگشای احیای هویت ایرانی – اسلامی مورد نظر قرار گیرد.
طبیعی است که از آموزش و پرورش انتظارمی رود که با دگردیسی و تجدید نظر در جایگاه خود و تولید و بازتولید ارزش های فرهنگی برگرفته از اسلام عزیز، تمدن ایران سرافراز و انقلاب شکوه مند اسلامی در جهت ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ ناب و انسان ساز به مجاهدت و تلاش مضاعف در طراز جمهوری اسلامی ایران بپردازد.
 لذا برنامه ریزی ، پیگیری و اجرایی نمودن موارد زیر در آموزش و پرورش می تواندجایگاه هویت ملی و اسلامی را پایدارنگاه دارد  
• آموزش ارزش ها با وارد كردن موضوعات درسي متناسب و بازنگری و بروز آوری برنامه درسی و تربیتی و پرداختن به ابعاد تربیت دینی و القای هویت ایرانی واسلامی به دانش آموزان و اعمال حساسيت هاي لازم در مؤلفه هاي تعليم و تربيت، 
• ايجاد حس مشترك هدف مند و  تعیین  چشم انداز آرمانی شکل گیری هویت و ایجاد فضای هدفمندی برای رشد هویت  
• احساس ايثار و از خودگذشتگي  
• تمهيدات لازم برای اتخاذ روش هاي مناسب براي ايجاد آگاهي و حس تعلق به هويت ملي در دانش آموزان 
•  ایجاد شناخت عمیق هویت ایرانی - اسلامی برای افزایش اعتماد به نفس و اطمینان خاطر و سلامت فکری در دانش آموزان 
• تربیت دانش اموزان بر اساس پایبندی به اعتقادات٬ باورها٬ سرزمین و پرچم  
•   برخورداری از روح علمی و پژوهشگری وبالا بردن آگاهی دانش آموزان برای مواجهه با  چالش های سطح جهانی  
و در نهایت نظام آموزش و پرورش با در اختيار داشتن بخش وسيعي از نيروي انساني جوان و فعال جامعه، نقش مهم و كليدي در ترويج و پاسداري از ارزش ها (هویت ملی – اسلامی ) دارد. در اين ميان، جايگاه و نقش معلمان به دليل داشتن ارتباط مستقيم با دانش آموزان. شاخص تر از بقيه است. آن ها می توانندالگوي مناسبي براي آن ها در زمينه ترويج و حفظ ارزش ها و هویت ملی – اسلامی  باشند.