پیام ودیدگاه مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان گیلان در ارتباط با «اهميت و جايگاه هويت كودكان ايران اسلامي در دوره پيش دبستاني»
1398/05/08

                                                باسمه تعالی

دوره پیش دبستانی، مرحله ای از زندگی است؛ که بسیار پراهمیت و سرنوشت ساز تلقی می شود. این دوره اولین و شاید مهم ترین فصل زندگی هرکودک محسوب می گردد؛ زیرا در این برهه حساس از زندگی، او به طور حداکثری عملاً آماده و مشتاق به یادگیری بوده و همواره به دنبال فعالیت های سازمان یافته است و به شدت با مشاهده رفتار دیگران از پیرامون خود الگو می پذیرد. روی هم رفته، این دوره عمیقاً تجربه بسیار لذت بخشی را برای کودکان در این سنین ایجاد می کند. آنان در این دوران، دائم در حال همانند سازی می باشند و از پدر و مادر و همسالان خود، نقش ها را الگو می گیرند؛ زیرا  به دنبال بخش مهم و حساس شخصیت خود که همان هویت شخصی است، می باشند. در واقع، هویت شخصی، فرآیند پیچیده و پویایی است که از طریق فعالیت های مختلف ذهنی و عملی، در زندگی روزمره در خانه یا در جامعه، شکل می یابد. لذا باید مفهوم وسیع هویت و هویت سازی در کودکان را از طریق کنش و واکنش های کودک با والدین، معلمان، همسالان و دیگران تبیین و توصیف کرد. فرآیند هویت یابی در هر کودک و شخص به ریشه های زندگی او مربوط می شود و به روش ها و نگرش ها و منش هایی که با آن زندگی می کند گره خورده است. خانواده، به عنوان اولین اجتماع و والدین به عنوان نخستین افراد نقش آفرین، در زندگی و مسیر تشکیل هویت کودک، دارای اهمیت ویژه و منحصر به فردی هستند. 
با این تفاسیر، یکی از مهم ترین مأموریت ها و رسالت های شهروندان ایرانی، خاصه معلمان و دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت درباره کودکان، تربیت شهروندانی سالم، فعال، متعهد، مطلوب و خلاق برای  حال وآینده می باشد. افرادی که نه تنها باید ارزش ها، نگرش ها و ویژگی های مورد پذیرش و ستایش جامعه را دارا باشند، بلکه لازم است بتوانند در راستای بهبود و ارتقای فرهنگ جامعه براساس سبک زندگی ایرانی – اسلامی تلاش اثربخش و مستمری را اجرا نموده و در منظر جهانیان به نمایش بگذارند. بسترسازی  مستمر فرهنگ اصیل ایرانی با تکیه بر آداب و رسوم بومی، و نیز ملی - اسلامی، در سنین پایین  نسل امروز، اولین قدم در راه رسیدن به هدف غایی در روند هویت سازی و شکل گیری شاکله شخصیت بالغه ایرانی – اسلامی، قلمداد می شود. لذا برگزاری دومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی( استان قزوین در آبان ماه 1398)، تلاش و اهتمام مطلوب و ارزشمندی در جهت عملیاتی سازی مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا رسیدن به مراتبی از حیات طیبه تلقی و ارزیابی می شود. 
                                                                                                                                                           سرافراز و پیروز باشید.

                                              نادر جهان آرای
                              مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان