پیام رئیس اداره آموزش وپرورش منطقه خرمدشت در باب اهمیت وجایگاه هویت ملی کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی
1398/05/02

                                              باسمه تعالی

                               «هویت ملی کودکان ایران اسلامی»

 پرورش هویت ملی کودکان با بهره گیری از ابزارهای مناسب مطابق سطح رشد فکری و ذهنی نو آموزان و دانش آموزان تحقق می یابد یکی از ابزارهای مهم در دوره پیش دبستانی و دبستانی بهره گیری از قصه و قصه گویی است که متاسفانه امروزه در کانون خانواده بعضأ به فراموشی سپرده شده است.در حالیکه این مهم نقش بسیار زیادی در پرورش فضایل اخلاقی و دینی کودکان دارد.امروزه کودکان از نوای ملکوتی لالایی که از نفس گرم خانواده به ویژه مادران بی بهره اند و بیشتر وقت خود را به بازیهای رایانه ای و سیر و سفر در گوشی یا تبلت هایی که در اختیار دارند سپری می کنند. البته نباید همه تقصیر ها را متوجه کودکان و فضای مجازی دانست پدران و مادرانی که برای جشن تولد فرزند 2 ساله خود تبلت می خرند و هدیه می دهند مقصر اصلی ماجرا هستند.

فرزندان و کودکان امروز بجای اینکه با نوای دلنشین لالایی و قصه های شب به خواب آرام بروند از فرط خستگی بازی های رایانه ای که روح و روانشان را بیمار کرده به خواب می روند و در آشفتگی و خواب پریشی شب را به صبح می رسانند؛نتیجه آن ناهنجاری ها و حتی بزهکاریهایی که موجب اخلال در رفتار کودکان گردیده است و اخلاق و هویت کودکان را به بیراهه کشانده است .بنابراین باید کودکان را از زندگی دوم که زندگی فضای مجازی است به زندگی اول که کانون خانواده است برگردانیم تا نقش مخرب فضای مجازی را به حداقل برسانیم .نکته ای که حائز اهمیت است این است که با قرار دادن کودکان در کنار خانواده عزت نفس،صداقت،راستگویی،تقویت حس نو دوستی،اعتماد به دیگران و خویشتن شناسی کودکان را که فضای مجازی از آنها گرفته است به آنها برگردانده می شود.کودکان با قرار گرفتن در مسیر درست تربیتی در آینده دچار کابوس استعمار دیگران قرار نخواهند گرفت.

یکی اقداماتی که در تثبیت هویت ملی کودکان تاثیر به سزای دارد تعامل با محیط است. کودکان با ارتباط گرفتن با محیط ارزش واقعی خود را پیدا می کند و خویشتن دوستی در آنها شکل می گیرد. تعامل درست با محیط باعث می شود کودک به مهارتی دست پیدا کند که دیگران نتوانند او را به استعمار خود در آورند. برای اینکه بتوانیم خلاقیت کودکان را پرورش دهیم باید انگیزه های درونی کودک که از سرشتی پاک برخوردار است را تقویت کرد. مربیان باید برنامه هایی را برای کودکان ترسیم کنند،که از طبیعت کودکان نشأت گرفته باشد.

به نظر بنده امر مهم بازی و یادگیری که می تواند حس کنجکاوی کودکان را تحریک کند باید به عنوان اصلی ترین روش تدریس مربیان باشد مربیان باید فضایی را برای کودکان ایجاد کنند تا آنها با کاویدن و بالیدن از راه تعامل با محیط خویش ترغیب شوند. مربی باید محیط یادگیری را برای نوآموزان فراهم کند. تا کودکان با قرار گرفتن در فضای بازی بتواندخودشان را کشف کنند. زمانی که کودکان در حال بازی هستند مربی باید کمی پا پس بکشد و صرفا نظارت ظریفانه داشته باشد. مربیان نباید در روش بازی و یادگیری معرکه گردان فرایند بازی باشند در این روش مربی باید کمی از اختیارات خود بکاهد تا کودک خودش مشکل را پیدا کند و در صدد مشکل گشایی برآید.

برای شناسایی و تثبیت هویت ملی کودکان؛ مدرسه باید به محیط آرام یادگیری تبدیل شود؛به طور مثال وقتی مربی نوآموزان را به مزرعه روستا می برد در واقع محیط رسمی کلاس را به محیط آرام و غیر رسمی تبدیل کرده که این اقدام را می توان به عنوان یک فرصت یادگیری تربیتی دانست.کودکان با قرار گرفتن در محیط آرام یادگیری می توانند خودشان را بکاوند و بیابند و با بهره گیری از حواس خود به مشکل گشایی بپردازند .بنابراین بازی و یادگیری کودکان را برای یادگیری آماده و مشتاق می کند .

امید است با نگاه ملی به موضوع هویت ملی کودکان همه نهاد ها و ارگانها ، خانواده ها و به خصوص صدا و سیما همت کنند تا محصول برنامه هویت ملی کودکان ایران اسلامی که در استان زحمات زیادی برای آن کشیده شده خروجی خوبی داشته باشد و بچه ها و کودکان را سوار ریلی کند که قطار زندگی آنها همیشه در مسیردرست برای رسیدن به مقصد هدایت شود.