پیام ودیدگاه مدیرکل محترم آموزش وپرورش استان قم در ارتباط با «اهميت و جايگاه هويت كودكان ايران اسلامي در دوره پيش دبستاني»
1398/05/02

باسمه تعالی

هر ملتی برای خود هویت ملی خاص دارد، ملت ما نیز دارای هویتی است که او را از دیگر ملل جهان متمایز می سازد، چرا که ایران کشوری کهن بوده و از فرهنگی غنی و اصیل برخوردار می باشد. و نیز هویت ملی ما آمیخته با مبانی و ارزش ها ی دین مبین اسلام است.
در دوران کودکی، در پی تعامل ها و در ساختار خانواده، پایه های شخصیت و هویت کودکان شکل می گیرد. خانواده حلقه اتصال و انسجام فرهنگ و نظم اجتماعی است و مسئولیت سامان بخشیدن به سلامت اخلاقی جامعه را بر عهده دارد. از سویی مدرسه نیزیکی از مراکز حیاتی در تقویت هویت ملی و هویت بخشی می باشد. با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رسالت مدرسه ، تربیت دانش آموزانی است که باورها، گرایش‌ ها و تمایلات لازم برای پیشرفت و توسعه پایدار آن جامعه را در تمام مقوله ‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دینی داشته باشند. ارائه ارزش ها و مبانی، مستلزم شکل‌گیری هویت یابی در تربیت یافتگان نظام آموزشی است. و نهاد خانواده، مربیان و جامعه، جایگاه و نقش ویژه ای در شکل گیری هویت کودکان دارند.
با توجه به اینکه در حال حاضر کودکان و نوجوانان این مرز و بوم از هرسو، بخصوص رسانه های اجتماعی و فضاهای مجازی مورد هجمه و ریزش اطلاعات درست و نادرست قرار دارند، همکاری همه جانبه خانواده، مدرسه و دیگر نهاد های اجتماعی لازمه حفظ ، تقویت و نهادینه کردن هویت ملی – اسلامی کودکان سرزمینمان می باشد.
اکنون ما به عنوان متـولیان امر آموزش و پرورش افتخار داریم که تلاش های بسیاری در زمینه احیای هویت ملی و اسلامی داشته ایم و نمونه آن برگزاری همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی با اجماع اندیشمندان ، محققان و دست اندر کاران امر آموزش کودکان در این زمینه می باشد.
امید است با یاری خداوند منان و عنایات حضرت ولی عصر«عجل الله تعالی فرجه الشریف» گام های بلندتری در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت برداشته شود.
در پایان از فعالیت های همکاران دلسـوز و تلاشگر در مراکز استان های یزد و قـزوین که زحمات فراوانی را برای برگزاری این همایش متحمل شده اند، سپاس گزاری نموده و توفیقات افزونتری را آرزومندم.