گفت و گوی ویژه خبری با موضوع دومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی در شبکه استانی مرکز قزوین
1398/07/23

  حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  در این گفت وگو ی خبری گفت:هویت ریشه ، بن ، اساس و مجموعه ای از خصوصیات ،نگرش ها و روحیات است که تحت تاثیر عوامل فرهنگی اجتماعی، فلسفی و جغرافیایی  منجر به تمایز و تشخیص گروهی از انسان ها در یک محدوده جغرافیا نسبت به دیگران می شود و با توجه به عناصر دو گانه ای که در بحث هویت ایران اسلامی مد نظر است این عناصر و شکل دهنده و قوام دهنده به این خصوصیات و ویژگی ها هستند که باعث می شوند فرزندان ما در بستر این ارزش ها ، باورها و فرهنگ غنی این سرزمین ریشه هایشان محکم شود و استحکام پیدا کنند و اگر در معرض وزش بادهای تهاجم فرهنگی و سایر عوامل قرار بگیرند، نه تنها حفظ بکنند بلکه به این تمایز ببالند و افتخار نمایند.
در ادامه خیرالله رحمانی مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین افزود:ما در سند تحول بنیادین به دنبال این هستیم که دانش آموزان را به مراتبی از حیات طیبه یعنی یک زندگی پاک رهنمون نماییم.
سپس ایشان تصریح کرد: برای اینکه دانش آموزان به آن نقطه از حیات طیبه دسترسی پیدا نمایند باید همه ابعاد مورد توجه قرار گیرند، با توجه به سند تحول بنیادین که در آن به ساحت های شش گانه ، یعنی هم پرورش در ساحت دینی، اعتقادی، اخلاقی و هم تربیت در ساحت زیستی و بدنی و سایر ساحت های تربیتی و ما به دنبال پرورش انسانی تمام ساحتی در آموزش و پرورش هستیم و تربیت انسان تمام ساحتی امکان پذیر نیست مگر اینکه ما تکیه نماییم بر همین ریشه هایی که  به آن اشاره شد 
مدیر کل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری آنچه که دشمنان ما به دنبال آن هستند این است که از مردم ما سلب هویت نمایند که ما به عنوان متولیان دستگاه تعلیم و تربیت به دنبال این هستیم که فرزندان این جامعه را که آینده سازان آن هستند بر مینای هویت و ریشه هایشان تربیت نماییم به نوعی که تعلق خاطر به وطن و خاک خود داشته باشند .
سپس دکتر حکیم زاده  در پاسخ به این سئوال که آیا شاخص هویت ایران اسلامی در جامعه، ما سن و مقطع خاصی دارد یا خیر؟ گفت:شکل گیری هویت از نظر ما دوره حساس آن همان دوره حساس شکل گیری شخصیت است که همان اوان کودک است بخصوص اهمیت آن در دوره  پیش دبستان و سال های اولیه کودکی و سال های اولیه دبستان که می بایست از این سن بچه ها با مقوله هویت آشنا نماییم و ریشه های هویتی آن ها را پرورش نماییم و ریشه های هویتی آن ها را پرورش نماییم تا بتوانیم در آینده توقیفاتی داشته باشیم در غیر این صورت اگر این غفلت اتفاق بیفتد در سال های بعد توفیقات خیلی کمتری خواهیم داشت که به همین اساس و بر اساس سند تحول بنیادین یکی از مولفه های معاونت ابتدایی در وزارت خانه برنامه هویت ایران اسلامی در دوره پیش دبستان می باشد که بر اساس اصول تربیتی می تواند  فرصتی باشد تا نوآموزان ما با عناصر هویتی و مولفه های هویتی در دو بخش ایرانی و اسلامی آشنا شوند و در آن ها نهادینه شود تا ان شا ا... در سال های بعد بتوانیم با روش های دیگر به پرورش آن ها بپردازیم.
در ادامه ایشان در پاسخ به این سئوال که آیا این شیوه و این نوع نگاه به هویت، شیوه و نگاه جدیدی است بر هویت و یا اینکه یک شاخصه جدید و یک نگاه ویژه و جدید که با گذشته متفاوت می باشد؟ گفت:قطعا برنامه های بسیار خوبی در حوزه پرورشی صورت گرفته است ولی این نوع نگاه به هویت در بحث تربیت و آن هم در دوره پیش دبستان بحث جدیدی می باشد چرا که سال گذشته اولین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در یزد برگزار شد و الحمدالله امسال هم به یاری خداوند و به همت دوستان ما در آموز ش و پرورش استان قزوین دومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی در این استان برگزار خواهد شد.
رحمان یمدیر کل آموزش و پرورش استان در خصوص  تعداد دانش آموزان مقطع ابتدایی  و  وضعیت جذب و پوشش  نوآموزان پیش دبستانی در استان قزوین بیان کرد:ما در حال حاضر تعداد 250 هزار دانش آموز داریم که از این تعداد 122 هزار نفر از آن ها در مقطع ابتدایی و 22 هزار نفر هم به عنوان نوآموز پیش دبستانی و مابقی در مقاطع دیگر در کلاس درس حاضر و با جدیت مشغول به تحصیل می باشند و شاید یکی از دلایلی که باعث شد ما امسال به عنوان میزبان همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی باشیم همین بحث پوشش صد در صدی نوآموزان پیش دبستان باشد و ما هم به لطف الهی سعی  کردیم که فضایی را در مدارس و بین اولیا ایجاد و همه را متوجه این نکته نماییم که اگر واقعا ما به دنبال آینده بهتر برای فرزندانمان هستیم تا بتوانیم ناهنجاری های اجتماعی را کاهش دهیم راهی جز این نداریم که باید به مدرسه توجه ویژه نماییم امروز می بایست مدرسه متا کانون تحول باشد و اولویت و دغدغه اصلی مسئولین استان و مردم عزیزمان مسائل تربیتی فرزندانمان باشد.
 حکیم زاده  تاکید کرد: هدف از برگزاری همایش هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی این است که ما بتوانیم تاکید داشته باشیم بر اهمیت بنیادی بر بحث هویت و هویت بخشی و هویت بخشیدن به عنوان یکی از مهم ترین کارها وفعالیت هایی که ما باید به آن بپردازیم و تاکید نماییم براهمیت دوران کودکی و دوران پیش دبستان در شکل گیری هویت به اشتراک گذاشتن تجارب ارزشمند مربیان و مدیران سخت کوش ما در سراسر کشور برای پرورش هویت کودکان ایران اسلامی و فراهم کردن فرصتی که با هم افزایی علمی و با تشریک مساعی و تبادل نظر ات و اندیشه ما بتوانیم راهکارهایی پیدا نماییم تا که این تجارب ارزشمند بتواند در قالب های مختلفی برای مخاطبین ارائه گرددتا هم صاحبان تجارب تشویق شدند و هم از این طریق بتوان به خانواده ها در بحث هویت اطلاع رسانی بیشتر و بهتر کرد .
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سئوال که چرا استان قزوین به عنوان میزبان دومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانیگفت : قزوین نقطه تلاقی تاریخ و جغرافیاست و به خاطر ویژگی های خاصی که دارد در تمام ساحت های تربیتی که ما روی آن تاکید می کنیم شهر قزوین گنجینه ای گران بها از مفاخر در هنر در  ادبیات در سیاست در فلسفه در جغرافیا و هم چنین یکی از عناصر مهم هویتی یعنی فرهنگ شهادت و ایثار ر ا در خود دارد بزرگانی که نه تنها برای استان بلکه برای کشور الگو وسرمشق هستند و می تواند راهگشا باشد در این زنه و به خاطر همین قزوین می تواند مکان بسیار مناسبی باشد برای همایش با عنوان هویت و مورد دیگر هم همت ، تلاش و دغدغه همکاران خوب ما ازز جمله مدیر کل محترم  آموزش و پرورش آقای رحمانی به همراه معاونین و همه همکاران و جالب اینکه در خصوص این برنامه همایش هویت طوری است که همه همکاران خودشان را در این کار سهیم می دانند و همین دغدغه و پشتکار یکی از دلایلی شد که ما بسیار راغب شدیم تا برگزاری این همایش را بر عهده استان قزوین قرار دهیم.
حکیم زاده در خصوص دستاوردهای همایش گفت:صد درصد هدف فقط برگزاری یک همایش نیست، بلکه  همایش نقطه شروع یک حرکت جدی در عرصه فعالیت های مربوط به هویت کودکان ایران اسلامی است که با استفاده از ظرفیتی که در استان وجود دارد سعی خواهیم داشت تجارب ارزشمندی را که در قالب های مختلف از طرف مربیان سراسر کشور به دست می آید را بین عموم مربیان و کسانی که نتوانسته اند در همایش حضور یابند به اشتراک بگذاریم تا همه بتوانند از این تجارب ارزشمند استفاده نمایند و هم چنین به طور خاص بر روی مقالات علمی که بدست ما می رسد تمرکز کرده ایم چرا که یافته های علمی می تواند در بحث هویت برای ما بسیار کمک و گره گشا باشد که با تجزیه تحلیل این یافته های  علمی می توان سخن آن برنامه علمی را که برای سال های آینده نیاز داریم،بر اساس یافته های علمی همایش برنامه ریزی نماییم.
 مدیر کل آموزش  و پرورش استان قزوین به عنوان سخن پایانی گفت: ما در استان همکاران عزیز ، بزرگ و فهیمی داریم که من همیشه از آن ها به عنوان شانزده هزار عنصر ملکوتی یاد می کنم چرا که ما همه افتخاراتمان را در استان مدیون همین معلمین عزیز و بزرگوار هستیم که همیشه در خط مقدم تعلیم و تربیت هستند و هم چنین تشکر ویژه از مسئولین استان که جدا و صادقانه در کنار ما قرار گرفته اند تا ان شا ا... بتوانیم در بهبود تعلیم وتربیت و ارتقاء شاخص های آموزش و پرورش گام های موثر و خوبی را برداریم .